.
כתבה של אבי רט, שפורסמה בעיתון "מקור ראשון" בתאריך 9.3.12: "מוסיקת כפיים"
(הכתבה מובאת כאן בקיצורים קלים)
תלמה בריל לא מתיימרת לקרוא עתידות בכף היד. במקום זה היא מוצאת בקווים השונים ובטביעות האצבעות את משברי העבר, תכונות אופי נסתרות ודילמות חיים.
אם רק ייתנו לה ללמד את הקב״נים בצה״ל כיצד לקרוא את ידיהם של החיילים, היא אומרת , אפשר יהיה להציל חיים.
המונח ׳קריאה בכף היד מתקשר בדרך כלל עם אוהל אפלולי שבו זקנה חסרת שיניים בוהה בריכוז בכף ידו של הלקוח המושטת אליה, ולאחר מכן פולטת שורה של נבואות סתומות ומעורפלות. למי שמצפה למצוא את המכלול האקזוטי הזה אצל תלמה בריל, כירולוגית (קוראת בכף היד) במקצועה, צפויה אכזבה, ואולי דווקא הפתעה לטובה.
בריל, מחברת הספר ׳כף היד כראי הנפש – כירולוגיה אבחונית ויישומית' שראה אור לאחרונה (הוצאת אסטרולוג וידיעות אחרונות) לא מבססת את אבחנותיה על כוחות מיסטיים או על ניחושים, אלא על כלים מדעיים ונתונים סטטיסטיים.
״בספרי מובאים שני מחקרים שערכתי בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל, ביחד עם הפסיכיאטר ד״ר שאול סטיר״, מספרת בריל כדי להמחיש את שיטות העבודה שלה. ״מטרת המחקרים הייתה לבדוק אם תווי היד יכולים להעיד על הפרעות נפשיות ופסיכיאטריות… תוצאות המחקר הראו כי בין קבוצת הביקורת לבין קבוצת החולים נמצאו הבדלים מובהקים ביותר, סטטיסטית, בפרמטרים שונים שנבחנו, מה שמוכיח את שימושיות המבחן הכירולוגי ככלי דיאגנוסטי ופסיכיאטרי.
"תחום נוסף שעסקתי בו היה נטיות אובדניות. גם כאן אני טוענת, לאור הניסיון שלי ולאור מחקרים, שניתן להשתמש בכירולוגיה ככלי נוסף שיכול לתת עוד תובנה ויכולת אבחון של נטיות כאלה. אני מאמינה שאם הייתי יכולה להדריך קציני בריאות נפש בצבא כיצד לעשות שימוש נכון בכירולוגיה, ובמסגרת תהליכי האבחון שלהם להתבונן גם בכף היד, היה ניתן להם עוד כלי אמין, זמין, וזול, לזהות באמצעותו חיילים עם נטיות אובדניות. כנ״ל לגבי יועצות של בתי ספר, ואחרים העוסקים בתחום הטיפולי״.
מחקר מדעי נוסף שערכה תלמה בריל, הפעם על אוכלוסייה חרדית, הראה לדבריה באופן סטטיסטי מובהק את השפעתם של חינוך ואורח חיים על תווי היד. "הופתעתי לגלות שאני יכולה לזהות לפי כף היד מי חרדי מבית ומי חוזר בתשובה. לעיתים ניתן לזהות את נקודת החזרה בתשובה והשינוי בעולמו של הפונה".
״חשוב לציין כי איני היחידה או הראשונה שחיפשה אישוש אבחוני בכף היד באופן מדעי״, אומרת בריל. ״קדמו לי אנשי מקצוע בתחומים שונים: למשל הפיזיולוג גלטון, שבתחילת המאה ה 20 חקר את הדרמטוגליפים ( טביעות האצבעות) ,והניח את היסודות לזיהוי על פיהם שמקובל היום בעולם כולו; או הפסיכיאטרית שרלוט וולף, שבשנות ה 40 של המאה הקודמת חקרה את ידיהם של מפגרים שהתגוררו במוסדות״.
אם הכול מבוסס מדעית, מדוע הכירולוגיה לא נקלטה לחיקה של הרפואה הקונבנציונלית?
״ לרפואה הקונבנציונאלית לקח זמן גם להכיר במקומה, בתפקידה ובחשיבותה של הרפואה האלטרנטיבית. מכל מיני סיבות תדמיתיות, ארגוניות והיסטוריות, גם הכירולוגיה עדיין איננה נוכחת במרחב האבחוני כפי שהייתי רוצה, ותקוותי היא שספרי והמחקרים הכלולים בו יסייעו בכך״.
הכירולוגיה רואה בתווי היד מעין מפה שיש לפענחה על מנת להגיע לפנימיותו של האדם. ימיה של תורת הקריאה בכף היד כימי האנושות כמעט, וזוהי אחת התורות העתיקות ביותר של הציויליזציה האנושית. כבר בתרבויות העתיקות של מסופוטמיה, הודו וסין עסקו בכירולוגיה, והעבירו את סודותיה מדור לדור. גם היוונים והרומאים הקדישו תשומת לב לתחום הזה… בימי הביניים אסרה הכנסייה לעסוק בקריאה בכף היד…ותקופת הרנסאנס החזירה את עטרת הכירולוגיה ליושנה… בתקופה המודרנית, במקביל להתפתחותה של הפסיכולוגיה, התפתחה גם קריאת כף יד מסוג חדש. בשונה מהקריאה העתיקה, זו אינה נוגעת בניבוי עתידות אלא מתמקדת בסוגיות אחרות שמעסיקות את האדם בן זמננו. לתפישתה, כף היד הכוללת את טביעות האצבעות, את מבנה היד והאצבעות ואת הקווים השונים, משקפת באמצעות המכלול הזה תכונות אופי, צרכים ותהליכי התפתחות ושינויים בחייו של האדם, משברים וצמתים, ושאר גורמים מעולמו הפנימי. כפות הידיים, שצורתן ייחודית לכל אדם ואדם, משתנות לדברי הכירולוגים במקביל לשינויים שחלים בו, ויש בהן כדי ללמד עליו ועל עברו, מה שמאפשר לתת לו הכוונה לצעדים שכדאי לו לנקוט.
בספרה חושפת בריל באופן מובנה והדרגתי את המשמעות של ביטויי היד השונים.זהו לימוד שיטתי לתורת הכירולוגיה, שמאפשר לקורא להבין את הקשר בין תווי כף היד לבין יכולות, נטיות ודרכי התנהגות. לדוגמה, תוים מסוימים בכף היד, כמכלול, יכולים להצביע על אינטליגנציה גבוהה,על אינטואיציה מפותחת, על יצירתיות, על חוש הומור ועוד. חשיבות גדולה מייחסת המחברת לאפשרות הזיהוי של חרדה, מתח ועקה (stress), דיכאון ונטיות אובדניות. מקרים אחדים של חיילים ובני נוער ששמו קץ לחייהם, הניעו אותה לגייס את הכלי הכירולוגי למטרת הגילוי המוקדם והמניעה של מקרים כאלה.
כשאנו נפגשים בביתה, היא מורחת את כפות ידיי בחומר שחור, שמאפשר להעתיק את קווי כפות הידיים לנייר חלק כך שכל תו ייראה במדויק.לאחר מכן היא יושבת …עם טביעות כפות הידיים שלי כדי לחקור ולאפיין, ובסופו של התהליך מעניקה לי סקירת סי-טי מפורטת של כל מה שבלבב ובנפש פנימה, כולל המלצות באשר לנתיבים שבהם נכון לי לפסוע ולכלכל את צעדיי. רק בתום כל המסכת הזו, כשכבר ברור שאין לי יכולת להסתיר ממנה כלום, אנו מתיישבים לשיחה על המקצוע הלא שגרתי שלה.
האם מבחינת יכולת האבחון הכירולוגיה מקבילה לגרפולוגיה?
״הכירולוגיה היא תורה עתיקה מאוד, ואילו הגרפולוגיה היא תורה מודרנית. נכון הוא ששתיהן עוסקות ברצון להכיר את האדם על פי דברים חיצוניים: כף היד בכירולוגיה, וכתב היד בגרפולוגיה. גם הרציונל שלהן משותף: הקשר ההדוק בין היד לבין המוח. אבל יש הבדל אחד גדול ומהותי. בגרפולוגיה נוטלים חלק בתהליך כמה מרכיבים – היד, העט והנייר, כך שהאינפורמציה מהמוח צריכה לעבור עוד מדיומים. בכף היד,לעומת זאת, נראית האינפורמציה מהמוח באופן ישיר ובלתי אמצעי. זה מה שעושה את הכירולוגיה לאמינה, אותנטית ויציבה יותר. אפשר לקרוא בידיו של ילד, שאינו כותב עדיין, או בידיו של מי שלא יודע קרוא וכתוב, וגם בזו של חולה נפש שאין לו כלים לבטא את מצוקתו. הכירולוג לא זקוק לדברים נוספים מעבר לכף היד עצמה, והיא כבר מספרת את הסיפור״.
למה דווקא כף היד? מה יש בה שאין באיברים אחרים ?
״יסוד התשובה נעוץ בקשר הייחודי שבין כף היד למוח. כבר בשלבי ההתפתחות הראשונים של העובר יש קשר כזה, שכן שניהם מתפתחים בו זמנית. קו החיים נמצא בידו של העובר כבר בשבוע התשיעי, ושאר הקווים נוצרים בשבועות ה 14 וה 15, שזה שלב מוקדם מאוד בהריון. נוסיף לכך את העובדה שבקליפת המוח (הקורטקס) שבה מיוצגים איברי הגוף ובה מתרחשים תהליכי התודעה, יש לכף היד מעמד מיוחד, והיא תופסת בו שטח נרחב ולא פרופורציונאלי. היד היא המכשיר הישיר של המוח, חושית ומוטורית. היא קשורה אליו בקשר הכי גבוה, והיא משקפת אותו ואת התודעה.
״פתחתי את ספרי במוטו הלקוח מהתלמוד במסכת עבודה זרה שאומר:
'אדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד, כולן דומין זה לזה;
ומלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא,
טובע כל אדם בחותמו של אדם הראשון – ואין אחד מהם דומה לחברו'.
כבר אז הם הבינו שכף היד… על כל פרטיה היא ייחודית ואישית מאוד. גם כאשר האדם משתנה, קווי כף היד משתנים גם הם ונשמרת ההקבלה בין השניים״.
מיהו בעצם הכירולוג יועץ, מחנך, מטפל או פסיכולוג ?
״הייתי מגדירה אותו כמורה דרך בשבילי הידיים. הוא זה שיודע לקרוא את שפת הסתרים שמופיעה בכף היד, ומסוגל להצביע על פוטנציאל ועל כיוון. מתוך ההגדרה הזו אומר שהכירולוג מסייע לאדם לגלות חלקים של ׳הארץ שלו' שקודם לכן לא הכיר היטב או לא הבחין בקיומם. הקריאה בשבילי כף היד שופכת אור על מפת החיים של האדם ועל הגיאוגרפיה של התודעה שלו. מכאן נובע שלכירולוג/ית הטוב/ה צריך להיות משהו מכל הדברים שהגדרת. צריכה להיות לו או לה בגרות ובשלות נפשית גבוהה, עם רקע קודם במקצועות טיפוליים כמו יעוץ, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית וכדומה, וכן יכולת הקשבה ואבחנה, ועין שיכולה לקלוט הבדלים ומשמעויות״
האם יש לכירולוג, בקשר שלו עם הפונים אליו, קווים אדומים או דברים שבעבורו הם מחוץ לתחום?
״לי יש כמה הנחות יסור וקווים אדומים המנחים אותי בעבודתי. ראשית, הכול צפוי והרשות נתונה: אמנם ,לכל אדם יש נתוני פתיחה לחיים כמו מורשת גנטית השפעת הורים, חינוך, סביבה ואירועים שונים, וכולם בהחלט משפיעים על חייו אך הם אינם פוטרים אותו מלחיות על פי רצונו החופשי ומתוך בחירה. החיים הם אתגר להתפתחות, והתפתחות טמונה לפעמים ביכולת לשנות את המסלול שנקבע, כביכול, בהתניה המוקדמת.
שנית – זהירות, אחריות וטקט הן מילות המפתח של העבודה הכירולוגית בכלל, ובזמני משבר של הפונה בפרט. לכל מילה יש כוח והשפע עליו, ולכן צריך להיזהר מלומר דברים קיצוניים שעלולים לגרום לנזק נפשי או רגשי. כמו כן,לעולם אינני אומרת לפונה את האבחנה בנוכחות אנשים אחרים, גם לא בני משפחה או בני זוג. כל שיחה איתי תהיה בארבע עיניים בלבד. הנושאים שעולים הם רגישים ואינטימיים מאוד, והאדם נפגש עם האמת שלו ללא כחל ושרק. במצב הזה, כל נוכחות של אדם אחר עלולה לגרום לו לפרש את הדברים באופן לא נכון או לא מדויק, ואז ייצא שכרו בהפסדו. השיחה ביני לבין הפונה מוקלטת, והפונה יכול לשוב לשמוע ולהפנים את הדברים. לרצונו, הוא יכול גם להשמיע אותם לאחר. כלל זהירות נוסף שמציינת בריל הוא שאין להשמיע קביעה חד משמעית ופסקנית, במיוחד לא בענייני בריאות. "כירולוג איננו רופא, ואין לו סמכות לקבוע אבחנה באשר למצב בריאותו של הנועץ. אם אני מזהה בכף היד עניין רפואי כזה או אחר, אני מפנה לאנשי מקצוע מתחומי הרפואה השונים. כמו כן יש להימנע באופן גורף מנבואות בדבר אסון, מחלה או תאונה. יש למצוא את הניסוח הזהיר והבונה, כדי לא לזרוע זרע שעלול לנבוט לנבואה המגשימה את עצמה. וכמובן, כל כללי האתיקה והסודיות חלים על הכירולוג כמו על כל בעל מקצוע יעוצי אחר. גם אנחנו מחויבים לשמירה על כבודו ופרטיותו של הפונה, ולהקפדה על קוצו של יו״ד בנושא הזה״
הקריאה בכף היד, מוסיפה בריל, היא כלי בדיקה שיש לו ייחוד, בהשוואה לכלים אחרים המתבוננים בנפש. הסיטואציה של הבדיקה בשיטות אבחון שונות .מחייבת השתתפות של הנבדק ושיתוף פעולה שלו. הוא נקרא לדבר, או לדמיין, או ליצור ולהיות בתקשורת עם אדם זר. ״אצל אנשים הנוטים לחרדות, מסוגרים או בעלי קשיים בתקשורת, ובייחוד אצל ילדים ובני נוער, עשוי להיווצר קושי שיפריע בראיית הפוטנציאל הנכון של הנבדק. לעומת זאת, הקריאה בכף היד מאפשרת לראות את האפיונים של הנבדק ללא השתתפות מצדו. בנוסף, ראייה נכונה של הנתונים על ידי הקורא בכף היד, הנעשית ברוח אוהדת, יוצרת במהרה סקרנות אצל הנבדק, המובילה לתחושת אמון ומאפשרת את שיתוף הפעולה הרצוי״
מי פונה לייעוץ כירולוגי?
את הפונים לייעוץ כירולוגי מאפיינת בריל בהכללה כ״אנשים הנמצאים בתקופות של מפנה בחיים – חיילים לאחר צבא שמחפשים הכוונה וייעוץ לגבי המשך דרכם האישית והמקצועית, אנשים שעברו משבר רגשי ונמצאים במצב של בלבול, כאלה שפוטרו מעבודתם או שהתגרשו, או אנשים שחשים שחיקה, או תחושה שהם חיים בקונפליקט פנימי, ומחפשים דרך אחרת ומשמעויות אחרות לחיים. ויש גם אנשים שפשוט רוצים להכיר את עצמם טוב יותר, את היכולות והפוטנציאל שלהם, ואת הכיוונים המתאימים להם בחיים. לצדם יש כאלה שבאים מתוך תחושת מפנה חיובית בחייהם – התפתחות חדשה, רצון לצמיחה אישית ופיתוח מודעות, או סתם כמתנת יום הולדת״
יש הבדל בין גברים לנשים בפניות ובשאלות העולות?
״כן, אני חשה שנשים פונות יותר מגברים. נראה לי שהן מחפשות מודעות ומגלות עניין ברוחני יותר מאשר הגברים, או לפחות בצורה אחרת, ושגם הצמתים בחייהן שונים״
בשורה התחתונה, מה אני עושה עם כל מה שסיפרת לי על עצמי?
״לאחר האבחון, המידע עובר לרשותו של הפונה. הוא זה שאמור להפנים אותו, לעבוד עליו וללמוד ממנו איך להגיע ליותר שלמות וליותר חופש בחייו״
האם יש בעיה הלכתית בעיסוק בכירולוגיה?
הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן, אומר לנו כי ראשית יש לחלק בין מקצוע מדעי ורציונאלי, לבין כזה שאיננו עומד בקריטריונים הללו. הגרפולוגיה והכירולוגיה…ניתן לעשות שימוש בכלים הללו על ידי אנשי מקצוע מאבחנים, יועצים ומטפלים, ואת שתיהן יש לבחון באותם קריטריונים מדעיים. ואם יוכח כי היא עומדת בהם אזי ניתן לעשות בה שימוש, ולא לתת כר פעולה לשרלטנים ולמי שאינם אנשי מקצוע… אם המניע של הפונה הוא רצון לקבל עוד כלים שיסייעו להחליט באופן עצמאי ואחראי על חייו, אין בכך כל בעיה הלכתית; אולם אם מטרתו היא ידיעת העתיד מתי ימות, האם יתעשר וכדומה הדבר פסול מעיקרו.